1
Global shift
Met dank aan Impuls Open Leermateriaal ontwikkelen we 4 nieuwe Bouwstenen Aardrijkskunde voor Leerjaar 3 in samenhang met 4 Bouwstenen Geschiedenis. Vind je het interessant om mee te denken en/of lessen uit te proberen?
Stuur een mailHet vak aardrijkskunde is meer dan alleen een verzameling van kaarten, verre culturen en natuurrampen. Met het lesmateriaal van Bouwstenen Aardrijkskunde stimuleer je niet alleen de ‘waarom daar?’ vraag, maar wek je ook nieuwsgierigheid op bij je leerlingen. Nieuwsgierigheid naar de diversiteit in de wereld, ruimtelijke vraagstukken en vooral de relatie tussen hun eigen leefwereld en gebeurtenissen elders op de wereld. De bouwstenen samen vormen een leerlijn waarin je de nieuwe kerndoelen volledig behandelt en het geografisch redeneren gestructureerd een plek geeft. Met ons aardrijkskundig lesmateriaal haal je de wereld dichtbij en geef je antwoord op de vraag: wat heeft dit met mij te maken?
Word je hier enthousiast van en ontwerp je zelf ook lesmateriaal op deze leest? Wil je dit graag in teamverband doen? We zoeken nog docentontwikkelaars. Klik op 'Doe mee' voor meer informatie.
Doe mee
Elke bouwsteen aardrijkskunde start met een betekenisvolle vraag over hoe mensen zich verhouden tot de wereld, dichtbij en ver weg, nu en in de toekomst. Leerlingen onderzoeken spanningen tussen individuele en collectieve belangen waarbij ze van elkaar afhankelijk zijn en nadenken over oplossingen. Met geografische kennis en denkwijzen leren zij zelfstandig redeneren en handelen vanuit de waarden van onze democratische rechtsstaat. Zo bereiden we hen voor op de complexiteit van onze samenleving.
'Welke keuze maak je en welke keuze kun je maken?' Dat is de hamvraag die centraal staat bij de eerste bouwsteen 'Conflict' van Aardrijkskunde. Na de introductie van actuele wereldwijde grondstoffenconflicten, zoomen we in op de casus (illegale) zandwinning in de Ganges in India, waarbij leerlingen actief aan de slag gaan. Met elk van de vier onderzoekslessen doen leerlingen een klein onderzoek naar één van de actoren binnen het conflict. In de colleges wordt de lesstof verder verdiept, waarna ze in een eindopdracht een antwoord geven op de hamvraag.
Met dank aan Impuls Open Leermateriaal ontwikkelen we 4 nieuwe Bouwstenen Aardrijkskunde voor Leerjaar 3 in samenhang met 4 Bouwstenen Geschiedenis. Vind je het interessant om mee te denken en/of lessen uit te proberen?
Stuur een mail
In deze lessen gaan leerlingen binnen de context van het grondstoffenconflict in India de keuzes van de verschillende actoren onderzoeken. Welke keuzes maakten zij, maar ook aan welke systemen en hogere machten zijn zij onderworpen? Welke keuzes konden ze maken?
Meer info
Met dank aan Impuls Open Leermateriaal ontwikkelen we 4 nieuwe Bouwstenen Aardrijkskunde voor Leerjaar 3 in samenhang met 4 Bouwstenen Geschiedenis. Vind je het interessant om mee te denken en/of lessen uit te proberen?
Stuur een mail
Met dank aan Impuls Open Leermateriaal ontwikkelen we 4 nieuwe Bouwstenen Aardrijkskunde voor Leerjaar 3 in samenhang met 4 Bouwstenen Geschiedenis. Vind je het interessant om mee te denken en/of lessen uit te proberen?
Stuur een mailDe Bouwstenen Aardrijkskunde zijn open leermateriaal en deze zullen gratis beschikbaar zijn voor het onderwijs. Bouwstenen zijn flexibel. Je kiest zelf welke onderdelen je gebruikt en hoe je ze inzet. Dit geeft vrijheid om onderwijs te geven dat bij je past. We ontwikkelen onze bouwstenen in cocreatie met docenten en leerlingen.
Met ons aardrijkskunde lesmateriaal leren leerlingen verder te denken, oordelen uit te stellen en bewuste keuzes te maken. We willen leerlingen uitdagen om na te denken over grote vragen die onze maatschappij stelt over de wereld en hun eigen rol in die wereld.
Elke bouwsteen aardrijkskunde start met een betekenisvolle vraag over hoe mensen zich verhouden tot de wereld, dichtbij en ver weg, nu en in de toekomst. Leerlingen onderzoeken spanningen tussen individuele en collectieve belangen waarbij ze van elkaar afhankelijk zijn en nadenken over oplossingen. Met geografische kennis en denkwijzen leren zij zelfstandig denken en handelen vanuit de waarden van onze democratische rechtsstaat. Zo bereiden we hen voor op de complexiteit van onze samenleving.
De bouwstenen voldoen aan de nieuwste kerndoelen 'mens en maatschappij' en 'mens en natuur' waarin burgerschapsonderwijs is geïntegreerd. Van de voorbereiding tot de nabespreking, ze leren door het onderzoeken van complexe (maatschappelijke) vraagstukken hoe essentieel aardrijkskundige kennis is om de wereld te begrijpen en hoe denkwijzen helpen deze kennis toe te passen en hun eigen rol en standpunt te vinden en te beredeneren. Zo ervaren ze de samenhang tussen school, hun wereld, de natuur en de samenleving.
Om je leerlingen te boeien en te binden, zetten we de nieuwste middelen en technieken in: interactieve kaarten, social media, film en audio. Zo leren leerlingen niet alleen over de aarde en de wereld, maar doen ze ook digitale vaardigheden op.
Wil je op de hoogte blijven van hoe Bouwstenen Mens en Maatschappij het onderwijs versterkt en ontwikkelt? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief. Je krijgt regelmatig updates over de ontwikkelingen rondom onze bouwstenen. Samen bereiden we leerlingen voor op de toekomst.