Bij Bouwstenen Mens & Maatschappij staat het eigenaarschap van docenten centraal. Samen ontwikkelen en versterken we het onderwijs.

Onze bouwstenen leggen de nadruk op hoe mensen betrokken zijn bij de samenleving en de wereld. Dat is wat de mens- en maatschappij vakken met elkaar verbindt. Onze bouwstenen zijn flexibel en het eigenaarschap van jou als docent staat hoog in het vaandel. Alleen jij kunt het onderwijs betekenisvol maken voor je leerlingen.

Perspectief op ontwikkeling

Met Bouwstenen Mens & Maatschappij staat eigenaarschap centraal. Onze bouwstenen moedigen je aan om vanuit relevante thema’s en burgerschapsvaardigheden de verbinding op te zoeken tussen de vakken geschiedenis, aardrijkskunde, economie, maatschappijleer, levensbeschouwing en filosofie. Je krijgt lesmateriaal dat zowel concreet als flexibel is, zonder overlap. We stimuleren je samen te werken met je collega’s, maar je kiest met Bouwstenen Mens en Maatschappij voor een aanpak die helemaal past bij jou en je school. Met Bouwstenen willen we het onderwijs ook ontwikkelen en versterken door jou in de rol van curriculumontwikkelaar meer eigenaarschap te geven.

Je hebt twee richtingen om uit te kiezen (combinaties mogelijk):

  • Met Bouwstenen Geschiedenis sla je een brug tussen geschiedenis en burgerschap en in de toekomst ook met aardrijkskunde. Alle bouwstenen samen vormen een compleet curriculum.
  • Met Bouwstenen Vakoverstijgend sla je een brug tussen twee tot zes mens- en maatschappijvakken, rondom relevante maatschappelijke thema’s. Een vakoverstijgende bouwsteen is perfect voor een projectweek.

Wereldgericht onderwijs

betekent voor ons

Dat leerlingen inzien hoe de verschillende vakken samenhangen in de echte wereld. Zo kunnen ze beter kijken naar wat hun plek in die wereld is en hun eigen ideeën toetsten aan de buitenwereld. We doen dit door de lesstof te verbinden aan:
Maatschappelijk urgente en relevante thema's
Grote vragen en dilemma's
Democratische en persoonsvorming
Burgerschapsvaardigheden
Zo leren leerlingen meer dan alleen de wereld begrijpen. Ze leren zich ook tot elkaar en de wereld te verhouden en oordelen uit te stellen. Ze ontdekken dat niet alles mogelijk is en leren bewuste keuzes maken in een snel veranderende wereld.
Lees ons Manifest

Onze teams

Organisatie

Firien Dubben

projectmanager

Tim de Leeuw

brandmanager

Yvonne van Puijenbroek

communitymanager

Hosna Rauofi

onderwijssupporter

Tom van Moll

lead cocreator

Geschiedenis

Yvonne Bouw

hoofdredacteur

Daniëlle Eveleens

conceptauteur & docentontwikkelaar

Kim Schermer

docentontwikkelaar

Pauline Bos

docentontwikkelaar

Martin Bezemer

docentontwikkelaar

Barbara Dijke

docentontwikkelaar

Aardrijkskunde

Maartje Bake

hoofdredacteur

Thomas Ruiterkamp

docentontwikkelaar

vacature

docentontwikkelaar

Vakoverstijgend

Niels Dekker

concept & hoofdredactie tot 1-5-2024

Mira van Kuijeren

eindredacteur & docentontwikkelaar

Daniëlle Woestenberg

docentontwikkelaar

Liane Vissers-van 't Hof

docentontwikkelaar

Martin van der Lugt

docentontwikkelaar

Marjolein Pauw-Wagijo

docentontwikkelaar

Daria Schreuders

docentontwikkelaar

Franke Kaljee

docentontwikkelaar

Beheer, onderhoud en productie

Catherine Schuurman

hoofdredacteur

Liane Volgers

beeldredacteur

Jasper Spanjaart

filmmaker

Susanne Neutkens

redacteur

Valesca van Diejen

redacteur

Jorien Lagcher

redacteur

Mariët Bosschers

redacteur

Floris Hollander

vormgever

Stichting Humanasium

Bouwstenen Mens & Maatschappij is een project van Stichting Humanasium. Humanasium is een ANBI en heeft als doel versterking van het onderwijs in de mens en maatschappijvakken. Dat wil ze bereiken door het ontwikkelen van lesmaterialen, workshops en het delen van kennis.

De opbrengst uit de verkoop van de 9 bouwstenen geschiedenis (LJ1 en 2) wordt direct geïnvesteerd in het beheer en onderhoud en de doorontwikkeling van deze bouwstenen en/of in de ontwikkeling van nieuw lesmateriaal op het vlak van de mens en maatschappijvakken. Als docentgebruiker heb je inspraak in waar deze opbrengst aan wordt besteed. De overige bouwstenen zijn of worden met subsidie ontwikkeld en zijn dus gratis beschikbaar.

Humanasium

Al meer dan 7.500 tevreden leerlingen, 50 scholen en 130 docenten gingen je voor dit jaar.

Leerlingen leren op een andere manier omgaan met geschiedenis: door in te zetten op vaardigheden wordt de historische kennis op een praktische manier bij de leerlingen aangeleerd. Daardoor blijft de kennis beter bij de leerlingen hangen en zijn ze beter in staat de vaardigheden toe te passen. Ze zien daarnaast ook eenvoudiger verbanden tussen de verschillende tijdvakken en zijn in staat om zelf informatie te zoeken, te ordenen en te verwerken op een hoog niveau.

Barbara Dijke, Nieuwe Veste

Testimonial Barbara

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op

Naar contact