Onze bouwstenen leggen de nadruk op hoe mensen betrokken zijn bij de samenleving en de wereld. Dat is wat de mens- en maatschappij vakken met elkaar verbindt. Onze bouwstenen zijn flexibel en het eigenaarschap van jou als docent staat hoog in het vaandel. Alleen jij kunt het onderwijs betekenisvol maken voor je leerlingen.
Met Bouwstenen Mens & Maatschappij staat eigenaarschap centraal. Onze bouwstenen moedigen je aan om vanuit relevante thema’s en burgerschapsvaardigheden de verbinding op te zoeken tussen de vakken geschiedenis, aardrijkskunde, economie, maatschappijleer, levensbeschouwing en filosofie. Je krijgt lesmateriaal dat zowel concreet als flexibel is, zonder overlap. We stimuleren je samen te werken met je collega’s, maar je kiest met Bouwstenen Mens en Maatschappij voor een aanpak die helemaal past bij jou en je school. Met Bouwstenen willen we het onderwijs ook ontwikkelen en versterken door jou in de rol van curriculumontwikkelaar meer eigenaarschap te geven.
betekent voor ons
Bouwstenen Mens & Maatschappij is een project van Stichting Humanasium. Humanasium is een ANBI en heeft als doel versterking van het onderwijs in de mens en maatschappijvakken. Dat wil ze bereiken door het ontwikkelen van lesmaterialen, workshops en het delen van kennis.
De opbrengst uit de verkoop van de 9 bouwstenen geschiedenis (LJ1 en 2) wordt direct geïnvesteerd in het beheer en onderhoud en de doorontwikkeling van deze bouwstenen en/of in de ontwikkeling van nieuw lesmateriaal op het vlak van de mens en maatschappijvakken. Als docentgebruiker heb je inspraak in waar deze opbrengst aan wordt besteed. De overige bouwstenen zijn of worden met subsidie ontwikkeld en zijn dus gratis beschikbaar.
HumanasiumLeerlingen leren op een andere manier omgaan met geschiedenis: door in te zetten op vaardigheden wordt de historische kennis op een praktische manier bij de leerlingen aangeleerd. Daardoor blijft de kennis beter bij de leerlingen hangen en zijn ze beter in staat de vaardigheden toe te passen. Ze zien daarnaast ook eenvoudiger verbanden tussen de verschillende tijdvakken en zijn in staat om zelf informatie te zoeken, te ordenen en te verwerken op een hoog niveau.
Barbara Dijke, Nieuwe Veste